Pokud
chcete prodat, budete muset svůj inzerát řádně formulovat. Lidé vyhledávající
určité zboží jsou totiž zpravidla líní a nechce se jim prokousávat se dlouhým
textem. Správně napsaný inzerát vám může pomoci získat potřebné zájemce. V
inzerátech nemusíme být upovídaní, stačí napsat ty nejdůležitější informace a
parametry prodávaného zboží. Jak tedy psát inzeráty, které vám skutečně
pomohou?
Důležité
informace v nadpisu
Nadpis
je obvykle tím nejdůležitějším, co inzerát obsahuje. S jeho pomocí musíte
potenciálního zákazníka zaujmout. Do nadpisu nepíšeme zavedené prodejní fráze,
ale v první řadě to, co budeme prodávat plus nějakou základní vlastnost. Pokud
například prodáváte kalhoty po svém dítěti, v nadpisu inzerátu by se mělo
objevit: Dětské kalhoty, vel. 86. To je to, co v daném případě bude uživatele
zajímat. Ne každý totiž chce každý inzerát otevírat zvlášť, aby si zjistil,
jakou velikost prodáváte. Obvyklé je, že takové inzeráty raději přeskočí.
Poutavý
nadpis
Někdy
můžete nadpis obohatit ještě něčím navíc – něčím vtipným, co může pomoci
zaujmout. Pamatujte si ale, že množství písmen v nadpisu může být omezen. Je to
z toho důvodu, že lidé jednoduše nechtějí číst dlouhé pasáže textů. Vtip může
pomoci, není ale nezbytný. Obvykle se omezujeme na základní informace.
Fotografie
zboží
Pokud
chcete něco prodat, v 99 % pomůže také správná fotografie. Na fotografii by
mělo být vidět vše potřebné. To znamená celkový vzhled prodávaného zboží,
doplnit jej můžete dalšími fotografiemi detailů – například poškození, zajímavé
mechanické části (něco, čím se vaše zboží odlišuje od ostatních), či detaily,
které mohou pomoci prodat.
Pozor
na zkratky
Není
lepšího místa pro zkratky, než v inzerátech! I když už neplatíme za každé
slovo, jako tomu bylo u inzerátů kdysi, snažíme se vystihnout nejzajímavější
vlastnosti prodávaného zboží. Být věcný je velice důležité. Ke zkrácení
inzerátů mohou pomoci různé zkratky – neměly byste je ale používat za každou
cenu. V ideálním případě je dobré je použít jenom v takovém případě, že se
jedná o obecně známé zkratky, jako je například DPČ, RV či +kk. I když
prodáváte speciální lampu pro chovatele plazů, je dobré vyhýbat se méně známým
značkám (které ale například chovatelé hadů mohou znát).
Klíčové
údaje
Představte
si, že chcete sami koupit produkt, který nabízíte. Jaké informace by vás
zajímaly? Leccos můžete vidět na fotce, avšak rozhodně se vyplatí zmínit i
barvu (každý displej může trochu zkreslovat). Zapomenout byste neměli ani na
rozměry, které jsou u většiny prodávané zboží klíčové. Některé zboží si
zaslouží přidat i váhu a další specifické vlastnosti, které prodávajícího budou
zajímat. Inspirovat se můžete u inzerátů, které již byly vloženy.
Strukturovaný
text
Namísto
toho, abyste psali jeden odstavec textu, můžete jednotlivé údaje rozčlenit.
Například rozměry na jeden řádek, hmotnost na jiný, barva na další. Místem
opravdu šetřit nemusíte. Nutno dodat, že údaje, které v inzerátu napíšete, by
měly být pravdivé. Lži při osobní prohlídce a případná zatajená poškození
stejně většinou vyjdou najevo a mohou vás okrást o čas, který budete muset
věnovat kupujícímu. Uvedené údaje nezkreslujte – držte se zavedených pravidel:
například u prodeje bytu se uvádí pouze plocha, na které skutečně bydlíte;
nepřičítá se plocha balkonu, sklepu či dokonce parkovacího místa.
Cena
dohodou
Ruku
na srdce: kolikrát jste již takový inzerát přeskočili? Pravdou je, že lidé mají
raději, když je cena uvedena jasně. Řada uživatelů totiž inzerát, který je označený
s cenou dohodou raději přeskočí, aby se vyhnul dohadování o ceně. Navíc si
někteří uživatelé mohou do filtrů zadat částku například od 300 do 3 000 Kč,
díky čemuž může váš inzerát s přesně neuvedenou částkou vypadnout. Místo ceny
dohodou (u které si celá řada lidí pomyslí, že prodávané zboží bude předražené)
se vyplatí napsat, že jste ochotni slevit – například v případě rychlého a
bezproblémového jednání.
Neúspěšný
inzerát
Pokud
se na váš inzerát nikdo neozval, neznamená to, že o vaše zboží není zájem.
Někdy je zapotřebí přetvořit inzerát tak, aby byl zajímavější. Krátký inzerát
doplňte o další inzerát, ten dlouhý raději zkraťte apod.